Saturday 9 July 2011

Bila diri tidak ada entiti sendiri


Haa...masalah bila diri tidak ada entiti diri! bila berbicara tentang busana, masing-masing punya cara yang tersendiri. Benar kita perlu ada entiti diri tanpa dibayangi oleh sesiapa pun, yes i do agree if we have a fashion idol to be our guideline. but its a BIG NO if you have to follow every single things inside her. GOSH! ini benar-benar salah dan ia juga banyak terjadi kepada orang di keliling kita secara sedar ataupun tidak, tapi pokok pangkalnya terpulang pada diri sendiri.KENAPA perlu meniru sedangkan hati kecil sudah menjerrriiitttt tidak mahu. Wahai ladies, sering dengar kata hati, jangan hipokrit diri, terutama bila mengenai apa yang anda sarungkan di tubuh anda.


situasi A.

skinny jeans, white top jarang,blackie bra, studded wedges,red tote bags,black armani shades. FULL STOP! okey ini adalah situasi A apabila MUN
 ( bukan nama sebenar, dengan cutting persis model,langsing dan tinggi ) menyarung busana hariannya.

situasi B.


skinny jeans, white top jarang,blackie bra, studded wedges,red tote bags,black armani shades, dan bertudung bunga  FULL STOP! okey ini adalah situasi B apabila MIRA ( bukan nama sebenar, dengan cutting pear shapes,wajah bulat dan ketinggian 150cm ) menyarung busana harian yang di inspirasikan oleh MUN. OK! lihat sekarang dimana kesalahan serta ketaksuban seseorang meniru gaya yang sudah semestinya tidak bersesuaian dengan dirinya. MIRA menjadi mangsa fesyen serta seseorang yang tidak punya gaya sendiri. KENAPA perlu meniru MUN yang sudah semestinya  mempunyai cutting Hour Glass yang menjadi idaman setiap wanita, dan kenapa perlu memakai pakaian putih tanpa perlu memakai singlet untuk menutup bra? bukankan anda bertudung? Nah...lihat disini MIRA ternyata silap kerana beliau tidak melihat cermin sebelum keluar,tidak mempunyai gaya sendiri dan meniru pada kadar yang sangat salah...wahai ladies sekalian...jika anda bertubuh pear...TOLONG! jangan sesekali mampir pada jeans skinny...! ini DISASTERS..serious..tidak salah anda kenakan jeans yang bersesuaian, contohnya boots cut...ini sebenarnya mampu menyembunyi kekurangan pada tubuh badan, dan juga anda boleh kenakan shawl yang sedikit panjang untuk menutup dada dan seterusnya menjaga aurat anda. Nah, siapa bilang anda tidak boleh bergaya, pokoknya bijak tentukan gaya sendiri.


Saya amat berharap perbandingan di atas dapat membantu dan memberikan sedikit sebanyak tips mengenai apa yang anda perlu tukar dan ubah sekarang, remember bersikap sederhana dalam pemakaian bukan mencerminkan anda bosan tetapi memancarkan sebuah rasa percaya dan attitude  yang authentic.


love,

Fiena

2 comments:

  1. hai..im new..dh folo ur blog. agree with ur opinion. selalu igt pada yg 1 :)

    ReplyDelete
  2. hye nonita....hehe thanks sbb sudi follow dan agree with my opinion...keep on follow yer.. ;)

    ReplyDelete